Selecteer een pagina

De klantreis wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Letterlijk!

Nog niet zo lang geleden was ik onderweg naar een bespreking. Ik had de trein genomen en bij het overstappen op een groot station vond ik de tegels op het perron wat ongemakkelijk lopen. Lagen ze soms scheef?  Ik keek omlaag en zag dat ik op de tegels met ribbels liep. De ribbels zijn er om blinden en slechtzienden door het gebouw te leiden. Mijn nieuwsgierigheid nam de overhand en omdat ik genoeg tijd had voor mijn overstap, besloot ik de tegels met ribbels te volgen. Het ging een tijdje goed. Maar groot was mijn verbazing toen ik zag dat de tegels eindigden op een hele onlogische plek: een betonnen paal midden in het station. Nu denk je misschien dat ik ergens in een ontwikkelingsland aan het reizen was, maar ik was toch echt in Nederland. Moet je je voorstellen: je loopt met je stok of blindengeleidehond in een station waar je niet bekend bent. Je volgt de tegels die er liggen om jou te helpen bij het navigeren. En opeens staat je hond stil of tikt je stok tegen een betonnen paal. Dat weten wij dan, maar als je niets ziet, heb je geen idee waar je tegenaan loopt. Letterlijk en figuurlijk!

Een typisch geval van ‘hoe bestaat het’.

En toch komen dit soort misser vaker voor dan je denkt. Het initiatief is natuurlijk goed, maar bij het uitvoeren van het plan is een belangrijk onderdeel vergeten: je verdiepen in de klantreis. Aan het voorval op het station denk ik nog wel eens terug als ik begin met het ontwerp voor een digitaal magazine. Daarom vind ik het zo belangrijk dat we van tevoren samen onderzoeken wie jouw doelgroep is. Wie is hij? Of zij? Wat heb je hem of haar te bieden? Welke reis gaat jouw klant maken? Hoe maken we die reis zo aantrekkelijk mogelijk? En, heeft hij hulp nodig bij het overstappen? Want je wilt geen enkele klant laten stranden bij een betonnen paal. Of de trein laten missen door een ander obstakel. Want de klant die dat overkomt, ben je voorgoed kwijt.

——-

In drie eenvoudige stappen naar een digitaal magazine: 
THINK | CREATE |  IMPROVE

Heb je nog geen digitaal magazine? Tijd voor actie!

Zullen we een kop koffie of thee drinken? 
Dan vertel ik je er alles over.